مراقبت پس از روکش دندان شیری

روکش دندان شیری اغلب زمانی استفاده می‌شود که دندان به دلیل پوسیدگی دچار تخریب وسیع شده باشد، بسیاری از دندان های شیری پس از درمان های عصب کشی به دلیل کاهش استحکام دندان نیازمند روکش می‌باشند. روکش دندان شیری به جهت استحکام بالایی که دارد از شکسته شدن دندان تا زمان افتادن طبیعی دندان شیری جلوگیری می‌کند.پوسیدگی دندان های شیری با مواد ترمیمی‌مختلف و یا روکش های مخصوص دندان های شیری برطرف می‌گردد و کارایی دندان به طور کامل بازگردانده خواهد شد.

جنس اين روكشها از استیل ضدزنگ است و تا موقع لق شدن و افتادن دندان شيری روی آن مي‌ماند.

بعد از روکش دندان شیری کودک  چه مراقبت هایی لازم است؟

بعد از قرار دادن روکش دندان شیری کودک باید تا دو ساعت از جویدن مواد غذایی خودداری کند.

در صورت احساس دردمی‌توان از داروهای مسکن نظیر استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده نمود.

تجربه برخی ناراحتی ها برای کودک به واسطه خوردگی های ناشی از عصب یا بافت نرم در اطراف دندان تا 24 ساعت بعد از عمل طبیعی است.

داروهای بدون نسخه ای مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می‌تواند کمی‌از این بی قرای بکاهد.درصورت ادامه دار شدن درد بعد از 24 ساعت، تماس با پزشک ضروری است.

تشویق کودک به عدم خوردن مواد غذایی تا زمانی که بی حسی دندان به طور کامل بر طرف نشده باشد، بسیار مهم است.این کار از گاز گرفتن تصادفی لب یا گونه که می‌تواند آسیب اساسی و دردناک به کودک وارد آورد جلوگیری می‌کند.

گاهی کودک ممکن است ناحیه بی حس را گاز گرفته یا جویده بدون آن که درد بسیار زیاد ناشی از آن را به دلیل بی حسی متوجه شود. این می‌تواند آسیب جدی وارد کند.بنابراین توجه کنید که کودک را از جویدن، مکیدن یا گاز گرفتن ناحیه بی حس بر حذر دارید.

روکش ها باید به وسیله مسواک زدن و نخ دندان تمیز نگه داشته شوند تا از تجمع مواد غذایی و التهابات لثه جلوگیری شود.

چک کنید که کودک در نحوه جویدن و بستن و روی هم گذاشتن دندان ها تغییر یا مشکلی نداشته باشد اگر کودک شما عنوان کرد که حس عجیبی در دندان خود داشته یا گاز زدن و جویدن برای وی مشکل ساز است، با دندانپزشک تماس گرفته زیرا ممکن است دندان برای راحت تر شدن عمل جویدن یا گاز زدن نیاز به تنظیم داشته باشد.

دندان کودک را چک کنید تا در ناحیه دندان روکش شده تورم لثه ای وجود نداشته باشد.در صورت مشاهده حتما با پزشک مشورت کنید.

در صورتی که روکش لق شده بود، بلافاصله به دندانپزشک مراجعه نمائید تا مجدداً آن را با دندان تطابق داده و سمان کند.لازم به ذکر است که بلع احتمالی روکش بسیار نادر بوده و در صورت وقوع معمولاً بدون هیچ مشکلی در عرض 7-10 روز دفع می‌گردد.

وقتی ریشه دندان شیری تحلیل رفت و دندان به طور طبیعی افتاد روکش به طور خود به خود به همراه دندان شیری خواهد افتاد و نیازی به مداخله دندانپزشکی جهت خارج کردن روکش نیست.

گرچه بهتر است کودکان هر شش ماه یکبار توسط دندانپزشک معاینه شوند تا از تداخلات رویشی احتمالی جلوگیری گردد.

درصورت لزوم حتما با کلینیک دریای نور در ارتباط باشید.