مراقبت پس از کشیدن دندان

اگر شدت تخريب ساختار دندان در اثر پوسيدگي به حدي باشد که ديگر امکان ترميم آن وجود نداشته باشد، بايد آن دندان کشيده شود.

طبعا پس از کشیدن دندان به دلیل تغییر در بافت لثه، درد در آن ناحیه و خونریزی امری طبیعی است که با گذاشتن گاز پانسمان بر روی جراحت قابل کنترل خواهد بود. تكه گاز گذاشته شده بر محل دندان كشيده شده را به مدت حداقل نيم ساعت با فشار ملايم فك در دهان نگهداريد. گاز استریل در ناحیه کشیدگی را تا 4  ساعت محکم با دندانهایتان فشار دهید. بعد گاز را به آرامی‌برداشته ، دهان را با آب سرد بشوئید و آبمیوه خنک یا بستنی میل کنید.  سعی کنید شب اول و مخصوصا در 4 ساعت اول بعداز کشیدن دندان کمتر صحبت کنید.

پس از کشیدن دندان ممکن است تورم ایجاد شود در این صورت با استفاده از کمپرس یخ بر روی جراحت می‌توان میزان تورم را کاهش داد.

از زمان کشیدن دندان تا دو روز از انجام کارهای سنگین و پایین انداختن سر خودداری کنید و سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید. دقت کنید  حتما هنگام خواب سر خود را کمی‌بالاتر قرار دهید.

از مصرف غذا های داغ خودداری نموده ، غذاهای سرد یا ولرم میل کنید. به علاوه از انجام نرمش ، ورزش و رفتن به استخر یا سونا خودداری کنید.

از خالی کردن آب دهان و یا میک زدن باید خود داری شود. برای نوشیدن از نی استفاده نکنید.

شب اول کشیدن دندان مسواک نزنید، تا 24 ساعت از مسواک زدن اجتناب کنید چرا که سبب تحریک بافت های جراحی شده و خونریزی می‌شود.

از فردای کشیدن دندان  دهانشویه کلر هگزیدین و بنزیدامین را هر هشت ساعت یکبار استفاده نمائید و با شدت دهانشویه را در دهان نچرخانید و همچنین با شدت تف نکنید.

از سیگار کشیدن تا چند روز باید پرهیز شود اگر چه در کل سیگار مضر بوده و موجب زرد شدن و در نهایت سبب پیشرفت پوسیدگی دندان ها می‌شود.

از قرار دادن داروهای مختلف بر روی دهان اجتناب کرده و در صورتی که خونریزی بیش از حد ادامه یافته به دندانپزشک مراجعه نمایید.

در صورتی که محل کشیدگی دچار عفونت شد برای رفع آن سریعا به متخصص مراجعه کنید.

از مصرف داروهای ضد التهاب که خاصیت ضد انعقادی دارند مثل آسپرین خورداری کرده و برای تسکین درد ترجیحا از استامینوفن و داروهای نظیر آن استفاده گردد.

و در نهایت از توصیه‌های پزشک پیروی کنید.

اگر از شما خواسته شده آنتی بیوتیک مصرف کنید، سعی نمایید دوره آنتی بیوتیک را کامل کنید. اگرچه پزشک داروهایی را برای درد و تورم به شما تجویز خواهد کرد، ولی هرگونه خونریزی بیش از حد، درد شدید یا علائم عجیب داشتید سریعاً با کلینیک در ارتباط باشید.