پالپوتومی

پالپوتومی‌درمانی جهت نجات یک دندان عفونت داشته با پالپ آلوده است. در بعضی مواقع به این درمان عصب کشی دندان شیری هم می‌گویند. زیرا این روش در اغلب موارد برای کودکان خصوصا برای دندان های مولار (دندان های 4 و 5) به کار می‌رود اما می‌توانند با موفقیت روی دندان های دائمی‌هم انجام گیرد.

پالپوتومی‌بزرگسالان به طور کلی با همان روشی که پالپوتومی‌دندان های کودکان انجام می‌شود صورت میگیرد. اما باید بدانید که در هر حال این کار بیشتر به عنوان روش درمان ریشه توسط دندانپزشکان برای معالجه دندان های دائمی‌بزرگسالان ترجیح داده نمی‌شوند.

اگر شما در مواقع مصرف مواد غذایی سرد و گرم و یا شیرین به دندان درد دچار می‌شوید ممکن است علت آن پالپیت دندان باشد. پالپیت التهاب پالپ دندان است و دلیل آن پوسیدگی های درمان نشده می‌باشد. این حساسیت دندان معمولا ابتدایی ترین نشانه ای است که هشدار می‌دهد شما دچار پوسیدگی دندان شده اید.

در مورد کودکان اگر پس از معاینه به دندانپزشک مشخص شود که کودک پالپیت برگشت ناپذیر به علت پوسیدگی دندان دارد (مواقعی که پالپ دندان به شدت آسیب دیده باشد) در این زمان پالپوتومی‌انجام نمی‌شود و به جای آن ناچار به انجام پالپکتومی‌یا کشیدن دندان می‌باشیم.

لازم به ذکر است که پالپوتومی‌در مواقعی که دندان کودک دچار آسیب شدید فیزیکی شده باشد نیز کاربرد دارد. اغلب پالپوتومی‌به گونه ای انجام می‌شود که دندان و پالپ موجود درون ریشه نگهداری شود.

علت حفظ دندان شیری

وجود دندان های شیری به هر شکلی باعث می‌شوند فضای مورد نیاز جهت رشد دندان های دائمی‌به طور صحیح و مرتب حفظ شود و آسوده خاطر باشید که با شروع رشد این دندان ها فضای کافی برای رشد وجود خواهد داشت.

شرایط منع انجام پالپوتومی

پالپوتومی‌روشی کاملا ایمن است و خطرات جدی در ارتباط با آن وجود نخواهد داشت. اگر نگرانی در مورد پالپ موجود در ریشه وجود نداشته نباشد نباید پالپوتومی‌انجام شود. این یعنی پالپ در آن قسمت نباید آلوده شود و باید در زمان انجام کار سالم باشد.

نحوه درمان

در ابتدا اطراف دندان با بی حسی موضعی بی حس میگردد و بعد از آن یک بی حسی موضعی تزریق می‌شود. دندانپزشک قسمت های دندان را جهت درمان جدا کرده و هرگونه پوسیدگی را برای جلوگیری از آلودگی پالپ از اطراف یا روی دندان نابود میکند. سپس محفظه پالپ از راه مینای دندان و عاج باز میگردد. هنگامی‌که پوشش پالپ خونریزی میکند نان دهنده آن است که پالپ همچنان سالم است.

لازم به ذکر است که اگر محفظه پالپ حاوی عفونت زیاد باشد و یا خالی و خشک باشد دندانپزشک نمی‌تواند با پالپوتومی‌درمان انجام دهد. در این شرایط باید درمان پالپکتومی‌یا کشیدن دندان انجام شود. سپس پالپ تاجی کاملا برداشته می‌شود. و نهایتا جهت توقف نمودن خونریزی و تمیز کردن آن ناحیه از گلوله های پنبه ای مرطوب استفاده می‌شود. در بهترین حالت این خونریزی باید ظرف 1 الی 2 دقیقه و نهایتا 5 دقیقه متوقف شود.

اگر خونریزی پس از این مدت متوقف نشد نشان دهنده آن است که متاسفانه پالپ ریشه دیگر سالم نمی‌باشد و احتمالا تحت تاثیر پوسیدگی دندان قرار گرفته است. در نتیجه حتما باید پالپکتومی‌یا کشیدن دندان انجام شود.

ممکن است دندانپزشک به جای تجویز دارو از درمان لیزر جهت درمان پالپ استفاده نماید زیرا درمان های پالپوتومی‌که با لیزر انجام می‌شود دارای میزان موفقیت بسیار بالاتری دارند. بعد از انجام این کار محیط پالپ دندان با اوژنول اکسیدروی یا دیگر مواد بسته می‌شود و در نهایت ترمیم دندان انجام میگیرد.

پس از پالپوتومی

بعد از انجام ممکن است احساس درد و تورم را تجربه کنید. در این مواقع دندانپزشک احتمالا برای کمک به این موضوع داروهای ضد درد را برای شما تجویز می‌کند.

همچنین دندانپزشک دستورالعمل هایی در رابطه با انواع و دمای موادغذایی که می‌توانید برای روزهای ابتدایی بعد از درمان مصرف کنید به شما ارائه می‌دهد. بهتر است در چند روز ابتدایی از خوردن آب نبات یا سایر موادغذایی چسبنده خودداری نمایید. مصرف مایعات بعد از درمان به بیماران توصیه می‌شود. غذای مصرفی باید به صورتی باشد که به دندان تازه پالپو شده فشار وارد نکند و حتی الامکان از مصرف غذاهای سفت که به دندان فشار می‌آورد همچنین مصرف مایعات خیلی داغ تا یک شبانه روز بپرهیزید. و در نهایت تمامی‌نکات بهداشتی مربوط به دهان و دندان را رعایت فرمایید و استفاده از مسواک و دهانشویه ها برای پیشگیری از عفونت های احتمالی فراموش نکنید.