مراقبت پس از پالپوتومی

پالپوتومی‌روشی است که برای نجات یک دندان عفونی شده با پالپ آلوده به کار می‌رود. گاهی از این روش به عصب کشی دندان شیری یاد می‌شود. زیرا این روش بیشتر برای کودکان و به ویژه برای دندان های مولار به کار می‌رود.

پالپوتومی‌درمانی است که با برداشت (پالپ) دندان آسیب دیده همراه می‌باشد. پالپ یک نوع بافت است که دارای اعصاب و رگ های خونی می‌باشد که از تاج تا ریشه ادامه پیدا میکنند. در ابتدا ابزاری وارد ریشه دندان می‌شود. این ابزار پالپ آسیب دیده دندان را خارج می‌کند و پالپ باقی مانده کاملا پاکسازی می‌شود. بعد از برداشت پالپ ریشه دندان نیز با مایع مخصوص پاکسازی و تمیز می‌شود. سپس دندان با روکش و یا داروی ترمیمی‌پوشیده و پر می‌شود.

برخلاف طرز فکر اکثریت مردم دندان شیری دارای ریشه و عصب می‌باشد و این ریشه دندان است که دندان کودک را در لثه و استخوان فک حفظ می‌کند. حال اگر دندان آسیب جدی ببیند و یا عفونت داشته باشد نیازمند پالپوتومی‌و عصب کشی است. همچنین آبسه، پوسیدگی و یا ضربه وارد شده در طی تصادف نیز می‌تواند از علل دیگر پالپوتومی‌و درمان ریشه باشد.

امکان دارد کودک شما بعد از درمان با علائمی‌مثل احساس درد و ناراحتی مواجه شود که این درد را می‌توان با مصرف داروهای مسکن تسکین داد. فقط لازم به ذکر است که دارو طبق دستور دندانپزشک مصرف شود. اگر پس از گذشت چندین ساعت از درمان تورم، درد شدید، چرک در لثه و تب مشاهده شد باید به عفونت شک کرد. در این مواقع تنها اقدامی‌که باید انجام دهید مراجعه مجدد به دندانپزشک خود می‌باشد.

مراقبت های پس از پالپوتومی

شما یا فرزندتان باید بلافاصله بعد از پالپوتومی‌بتوانید فعالیت های عادی را انجام دهید. بهتر است تا موقعی که بی حسی ناشی از ماده بی حسی از بین برود از خوردن پرهیز کنید. اگر دندان به میزان زیادی آلوده شده باشد امکان دارد دندانپزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند حتما سعی شود سر ساعت مصرف گردد. همچنین امکان دارد ناحیه اطراف دندان برای چند روز متورم و حساس شود بنابراین میتوانید داروهای ضد درد مصرف نمایید. لازم به ذکر است که اگر به داروهای بی حسی یا آنتی بیوتیک حساسیت دارید دندانپزشک خود را مطلع فرمایید.

همچنین بهتر است بهداشت کل دهان خصوصا دندانی که تازه درمان روی آن انجام شده است خیلی رعایت شود و حداقل روزی 4 نوبت مسواک زده شود.

بهتر است از مواد غذایی خیلی سرد یا خیلی گرم و همچنین موادغذایی سفت روی دندان تازه درمان شده قرار نگیرد تا دندان بتواند به صورت طبیعی شکل بگیرد.

اگر دندان با مواد غیرهمرنگ دندان (آمالگام) پر شده است بهتر است تا حدود 2 ساعت از خوردن خوراکی های جویدنی خودداری نمایید.

بهتر است با وعده های غذایی خود آب میل کنید تا شکر و اسید موادغذایی از بین رود.

مصرف نوشیدنی های شیرین را با آب یا شیر جایگزین کنید.

چکاپ مرتب داشته باشید. ایجاد پوسیدگی زودرس ممکن است نشان دهنده ی تفاوت بین پر کردن استاندارد و پالپوتومی‌باشد.

ضربه دیدن هم می‌تواند باعث خرابی دندان شود. بهتر است هنگام ورزش های سنگین از محافظ دهان استفاده نمایید تا هنگام انجام فعالیت های ورزشی خطر آسیب دیدگی به حداقل برسد.

عوارض احتمالی پس از پالپوتومی

خونریزی بیش از حد

ورم شدید صورت

عفونت مجدد

حساسیت به سرما یا گرما

در صورت بروز هریک از علائم زیر دندانپزشک خود را مطلع سازید

بدتر شدن درد و تورم (بیش از چند روز)

بروز هر علامتی مانند حالت تهوع یا استفراغ که باعث نگرانی می‌شود.

احساس سردی لثه

علائم عفونت (التهاب جدید یا علائم عفونت اطراف دهان)

سردرد- تب و احساس بیماری

عوارض مرتبط با داروهای تجویزی مورد استفاده در درمان