کشیدن دندان

درگذشته، علاج دندان درد را کشیدن دندان می دانستند. ولی علم جدید دندانپزشکی نه تنها کشیدن دندان را آخرین راه حل می داند و تلاش و پیگیری در پیشگیری از بروز بیماری دهان و دندان دارد.

اگرچه دندانهای دائمی‌قاعدتا برای یک عمر کار کردن ساخته شده‌اند، بعضی وقتها شرایطی به وجود می‌آید که دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان می‌شود. رایج ترین دلایل آسیب شدید دندان در اثر ضربه و یا فساد شدید دندان است. دلایل دیگر شامل موارد زیر است:

فشار دندانها

بعضی اوقات دندانپزشک یک دندان را می‌کشد تا دهان برای عمل ارتودنسی آماده شود.

عفونت

اگر فساد یا آسیب دیدگی دندان تا ساقه دندان گسترش پیدا کند اختمالا دندان باید کشیده شود. در مرکز دندان عصبها و رگهای خونی وجود دارد. باکتری دندان که به ساقه رسیده باشد، می‌تواند باعث عفونت شود.

بعضی اوقات این مشکل با درمان ریشه برطرف می‌شود، اما اگر عفونت آنقدر شدید باشد که با آنتی بیوتیک ها قابل درمان نباشد ممکن است که کشیدن دندان تنها راه چاره باشد.

کشیدن دندان فاسد

کشیدن دندان توسط جراح دندانپزشک انجام می‌شود. دندانپزشک با تزریق بی حسی موضعی دندان و ناحیه اطراف آن را بی حس کرده، سپس با تکنیک ویژه سعی می کند با کمترین عوارض ریشه دندان را از حفره جدا کرده، بعد از رها شدن دندان از استخوان تا حد امــکان با کمــترین صدمه به بافت های اطراف، دندان را خارج کند.